lördag 4 juli 2009

Myggornas herre

Anmälde mig och Emil till Power Weekend i Baldersnäs igår, tävlingen går nästa helg. Har bantat lite försiktigt i några dagar, och tror väl jag under veckan som kommer ska orka göra vad som krävs för att väga in i -75. Att min kära, och exakta, våg gått sönder är ju ett orosmoment förstås.

Dagens träning var lite skräddarsydd för Emil, som förutom 1-3 pass innan varje tävling (detta blir hans fjärde tävling) mest kör disco på gymet. Inledde med däckvält, vikt helt okänd, men tippar på 220-250 kg, ungefär vad som väntar oss på tävlingen. Regnet som började i samma ögonblick vi klev ur bilen hjälpte ju inte. 3 serier om 5 vält+spring runt+5 vält, 48s, 44s, 68s. Nöjd med det givet väder och vändning på mitten.

Vi följde upp med relativt lätt arm-över-arm-drag med släde. Allt tyder på att det blir lätt på tävlingen, då är grepp viktigt (med tyngre vikt virar man repet runt armen och det blir mer marklyftsliknande styrka som regerar).

Jag drog 216 kg på 21, 20, 19 sek. Ja, vi noterade inte tiderna noggrannare än på hel sekund.. Missnöjd med att torska mot Martin, men, men ...

Vi avrundade med att Björn knådade min högertraps. Tror det hjälpte. Kombinationen av Björns armbågar, hundra mygg och farsans hund som samtidigt slickade min vad var iaf minnesvärd.

Lite oroande/irriterande att krampigheten i traps, axlar och rygg inte ger med sig snabbare, men det är väl kanske en bieffekt av att jag varit underåterhämtad.

Grabbarna gjorde riktigt bra ifrån sig, särskilt Björns däckvält och Martins släddrag var riktigt bra första-gångs-prestationer. Emil har anmält sig till de tre grenar som kräver minst gymstyrka, och jag tror säkert han kommer kunna bärga metall på allmän atleticism nästa helg.

Inga kommentarer: