lördag 5 september 2009

Crossfit SM

Lite bakgrund för de av er som inte vet vad Crossfit är, eller hur en tävling i det kan tänkas gå till :

http://www.crossfit.com/cf-info/what-crossfit.html
http://www.crossfitnordic.se/sm2009

Jorå, det gick ju ok, det här.

Legat lite lågt med träning i allmänhet sen innan midsommar, och kört en (tror jag) metcon sen dess. Insåg en vecka innan tävling att jag inte kört en repetition på hela året av många övningar som mycket möjligt skulle komma tävlingen (overhead squats, double under, kanske thrusters, box jumps), så körde ett pass med ett set per övning en vecka innan, hade inte mycket för det - de övningarna dök inte upp :/.

Grenarna finns ute Onsdag morgon och jag taggar till "lite". Tar ett genrep med tävlingsgrenarna. Ångrar lite att jag inte tränat lite mer specifikt senaste månaden, ångrar speciellt att jag inte rott 500m+ sen nyår.

Visst saknade jag ett styrkemoment, och det var lite tomt på pressmoment, men såna åsikter säger väl mer om individuella styrkor, svagheter och preferenser, än programmeringen (som var suverän)?

Pass 1 - kl 10:05
Jag kör i heat 2 tillsammans med bl.a. Martin, Björn och David.
500m löpning - lugnt tempo, vi kommer in i samlad klunga.
Marklyft 50x90 kg - jag taktikbryter några gånger, men får lite panik när jag inser att Björn är färdig ett par reps innan mig. I min starka gren!
Burpees 50 st - jag tuffar på, och det går rätt bra. Axeln gnäller lite i början. Det går över.
Leder lite grann efter burpees och joggar fram till kettlebellsen. Vet att jag är för andfådd och syrig för att orka gå nåt nämnvärt, men konkar ut dem på rakan iaf.
Vid vändningen på farmers vrider jag upp smärt-O-metern och börjar dra på.
Svingar 50x24 kg - betar av det hela ganska metodiskt.
Situps 50 st - tror jag är färdig med dessa innan nån annan börjat.
Löpning 500m - svårsprunget, borde kanske spurtat lite mer på slutet, men, men ...
Tid 17:40

Godkänd? Underkänd?

Slog Ludde (segrare i första heat) med 20 sek, och sen kom killen i sista heatet in på 18:10-nånting. Jag firade grenseger. Ett tag. Senare justerades tredje-heats-killens tid till 17:04 för att han "gick för långt i farmers".

Mitt samarbete med min domare funkade bra. Fick några situps underkända, och fick ett gäng varningar i övriga övningar. Bra domarjobb.

Pass 2 - kl 12:05
Rodd 3000m
Jag taktikror, siktade på att hålla igen lite. Det lilla man förlorar på fegrodd (10-20 sek?) motsvarar ett eller två extra brott i sista passet, resonerar jag.
Min funktionär står och peppar intensivt, stackarn, jag som bara försöker få en inte alltför obehaglig resa.
Tid 11:35

18

Pass 3 - kl 14:15
Rätt tom i kroppen, med mindre än två timmar vila från rodden. Ligger tvåa, men över en minut efter killen som vann första passet. Och han kommer dessutom ha mitt resultat att gå på. Bestämmer mig för att gå ut och bara tokmangla.

Ja, första ronden gick ju bra åtminstone ... sen blev jag manglad.

Andra rondens stötar var tunga, men gick ju an, sen började helvetet - pullups, som jag inte på nåt sätt kunde tro skulle brytas i mindre bitar än 5+5 reps... får 2-3 reps godkända, sen en underkänd, hoppar ner, klättrar upp, försöker jobba upp nån sving, slår smalbenen i ställningen, osv... Gör resten av pullupsen som 1-3:or. Aldrig nånsin slår det mig att man kanske borde testa att kliva upp från andra sidan (eller bara hoppa upp och acceptera att greppet kanske blir en annan bredd än man vill).

Tror jag under passets gång gör 10-15 pullups extra, och här kommer enda kritiken mot mina funktionärer, de flesta av mina underkända pullups fick jag räknade först i toppläget och sen ändrade sig funktionären när jag var på väg ner (hade han aldrig räknat dem hade jag sannolikt kunnat grisa ned stången under halsgropen på de flesta). Först långt senare inser jag att jag tänkt "struphuvud" istället för "halsgrop".

Mads dömer

Tid 12:17 - varav 10 minuter var ett helvetiskt lidande.

Känns som ett pass man gör på under 10 (under 8?) minuter utvilad, med rimlig pacening och med en pullupbar man träffat tidigare.

Sammanlagt
Ja, jag kraschade totalt i pass 3, och förlorade mer mark mot ledaren, och tappade dessutom andraplatsen.

Björn, som är mycket mognare än mig, trots brist på ålder, säger att det viktiga är att vara nöjd med sin egen insats. Jag är nöjd med min insats.

Arrangemanget
Utmärkt programmering, bra flyt i schemat och härligt väder. Men, och här bjuder jag på att jag låter som en dålig förlorare, synd att domarinsatserna ska vara så ojämna. De flesta domare var fullt kompetenta, eller hade ambitioner att vara det (och ambitioner räcker långt). Men några såg sig bara som repetitionsräknare. (Bortsett från några burpees har jag inte sett nåt av min egen prestation, eller hur bra/dålig nivå jag själv höll.)

Att bedömning svajar lite är bara att vänta sig, men att den svajar så mycket borde gå att undvika, särskilt som reglementet var närmast vattentätt.

Att nån enstaka manuellt misstag smyger sig in är väl också att vänta, men att antalet varv räknades fel på minst två deltagare och att flera tider är uppenbart felaktiga är ju lite mer än "nåt enstaka".

Men jag förstår att det varken är lätt att vara domare, eller att hitta domare. Och den biten kan väl bara bli bättre framöver?

Och jag hoppas det här inte låter bittrare än det är avsett. Rikard & Erik SKA slå sig för bröstet och tycka de gjorde ett kanonjobb, men ingen får tro att den här nivån på bedömning, räkning och tidtagning är rimligt för ett SM. Ska försöka skriva nånting mer konstruktivt än "Gör mer rätt. Gör mindre fel.", men det får bli efter semestern.

Kvällen
Tack Jenny & Mads för dusch, kaffe, sällskap och sightseeing. Och tack vem som var skyldig till att fler öl än nödvändigt stod på mitt bord under kvällen. Full och odräglig.

Bilder: http://www.crossfitnordic.se/bilder-fran-sm-6171

Inga kommentarer: