tisdag 17 november 2009

Halvmåne

Har egentligen alltid tyckt att folk som tränar med "udda föremål", oavsett om det är kettlebells, sandsäckar eller ringar, alltid blir för insnöade på det och börjar hålla på med en massa skitövningar. (I värsta fall simuleras tredje klassens skivstångsövningar med redskapet i fråga.) Jag skulle vilja påstå att med udda föremål gäller tonvikt på basövningar i ännu högre grad än med skivstänger.

Jag har tidigare egentligen bara kört två övningar med sandsäck :
- overhead anyhow (på 50-75 kg) och
- bearhug & walk/run (på 90-122 kg)

Eftersom min stora säck är förstörd bortom reparerbarhet och den större av småsäckarna har en maxkapacitet på 50 kg så tänkte jag tvärtemot min övertygelse ge mer exotiska övningar (dock inga skivstångsekvivalenter) en chans, framförallt utförda i metconsammanhang.



Sandbag halfmoon snatch (med 17 kg), nej, det här utförandet är inte bra, armarna ska vara raka i toppen. Men bra att man filmar första försöket så man inte skaffar sig ett oslagbart PR...

Inga kommentarer: