onsdag 9 november 2011

Fit like a firefighter

I slutet av rapporten (exakt 300 sidor fördelat på tre delar) så har de med trovärdighet etablerat prestationströsklar som inte bör underskridas, dvs nivåer där utfallet i ett praktiskt arbete kan ta både 5 och 10 ggr längre tid, eller sluta i en DNF. Som lekman är det lätt att tänka sig stora skillnader i skador på materiel och person vid sån skillnad i prestation (ex 7 min istf 40 sek för ett visst arbete).

Vad gör de då? Jo, de viker ner sig helt och sänker trösklarna inte med 10% vilket vore rimligt (om personen har något att kompensera med) utan i de flesta fall runt 35%. Dessutom kräver de en total fysnivå precis i linje med tröskelvärdena, dvs ligger du under tröskeln i en övning räcker det med att överskrida tröskeln lika mycket i en annan övning.

Tänk dig en exempelperson som klarar provet genom att göra jämna resultat:
Bänkpress 30x30 kg, lyft till haka 30x15 kg, C2-Rodd 1:50, Stående längdhopp 210 cm, löpning 3km på 16 min.
Framträder bilden av någon att luta sig mot när skiten träffar fläkten?

Testa dig själv
Och så till slut till det som är kul och intressant (möjligen Björn undantagen :)).
Alla miniminivåer (1p) måste uppnås, man kan inte få mer än 11p i nån övning och man måste ha 36p totalt. Bänkpressen är i tempo (25 lyft/minut) och haklyft (30 lyft/minut), sånt tempo gör det svårare än fri/högre fart.

Ett ganska kul gymtest har det utmynnat i trots allt :) Sikta på max snarare än minimum ...

I ärlighetens namn skulle jag själv kugga löpningen just nu (krävs minst 18:51 på 3km om man väger 78kg), men det är nog bara några veckor bort innan jag skulle kunna halta igenom 3km på den tiden.

Strax efter inlägget :
Morgonträning, efter 20 hårda minuter på chinsstången :
Bänkpress 40x30 kg (1 lyft/2 sek, använde GymBossen)
Drag till hakan 40xEZ-stången (1 lyft/2 sek), i enlighet med instruktionerna sänkte jag inte till raka armar i botten.
Båda var mycket lätt, i bänkpressen kände jag mot slutet att det finns nån slags gräns. I drag till hakan ligger den nog mycket, mycket långt bort i det här tempot - syran rinner undan lika snabbt som den rinner till.

2 kommentarer:

Bear sa...

Det är klart man också vill ha någon som är kompetent och stresstålig när skiten träffar fläkten, men det är ju rätt bra om personen i fråga även orkar släpa på något tungt i ett par minuter!

Inte helt 100 på hur det är med bänkpressen för mig, men jag klarar nog uppåt 20 armhävningar om jag pinar mig lite så där nog 30 kg inga problem ;)

Jocke sa...

Ja, det är givetvis viktigare än hur snabbt personen kan såga upp ett golv opressad. Men det borde inte råda ett motsatsförhållande mellan de egenskaperna, kanske t.o.m. tvärtom.