onsdag 12 april 2017

Operation Tyngdlyftning

Torsdag 6/4
Löpning.
Gasellerna på jobbet lurade med mig, vi skulle jogga till en backe 2 km bort och springa backsprints. Lät vadvänligt.

Vi tog en omväg dit på 5.5 km i ständigt ökande tempo, avbrutet av några avhängningsförsök, inte alls omöjligt att vi låg i 4:00 på slutet. Efter 1½ vända backe tackade mina vader för sig.

Jag gjorde lite burpees så jag kände att jag tränat och joggåade till start. Muskelknuten satt bara i i högervaden i 36h, så ganska ok.

Fredag 7/4
Stöt 87½ 86 87½x2 - händer verkligen ingenting!
Knäböj highbar 7x122½ - tog allt jag hade ur innanlåren.
Sittande vader 3 set, sista med drops.

Nu har jag accepterat att jag inte kan "träna balanserat och på sikt få en balanserad fysik", jag har feltränat för mycket för länge för det, jag får på allvar angripa mina svagheter eller acceptera dem.

Jag kan heller inte köra nåt set hårt här och var och hoppas på transfer åt alla håll.

Operation Tyngdlyftning
Som jag ser det är en tyngdlyftare atlet i den grad hen styrkevänder, pushpressar och frontböjer, tävlingslyften är nästan bara specificitet.

Fas 1: styrka och stabilitet över huvudet
Fas 2: benstyrka
Fas 3: momentumlyftning
Fas 4: stöt (skörda frukten av tidigare tre steg)

Så nu är huvudfokus press (mål 73.7 kg 1RM-ekvivalent, bästa som 531:are, lite mer när jag var seriös med lyft över huvudet) och getups (mål 29x40 kg på 15 min, PR). Jag ger detta max två månader sen går jag vidare oavsett, då jag är osäker på åt vilket håll transfern pekar hårdast.

Söndag 9/4
Press 10x47½ (1RM-ekvivalent 61.9, fet disclaimer: jag har ingen vettig RMX-formel för pressen)
Muscle-Ups 3x5
Smalbänk - Roddarrodd x 4

Pressen behöver öka nästan 20%, precis som stöten. Jag är en hårsmån (50.01%) från att inte kunna ståpressa hälften av vad jag bänkpressar.

Måndag 10/4
Trehopp x 3
Mark 9x175
Litvinovs 8x72½ + 0.27km x 3

2 kommentarer:

David Englund sa...

Ska bli intressant att följa! Kör du tng på ståpress, eller död start på varje?

Jocke sa...

Blandat nu i senaste setet.

Gör ingen större skillnad för mig (mer än att död start sliter fantastiskt i senor och skit).

Verkar vara fördel TNG på högre reps, fördel paus på lägre.