lördag 24 mars 2018

Det funkar inte!

Eller, det funkade fint fram till Fredrik-träningen.

Först en period med böj varje vecka, sen en tid med böj och mark på 10-dagarscykel. Efter Fredrik-passet - sjukdom, halvsjukdom, och klent med böj/mark, och de få pass jag gjort klart sämre än föregående.

Överkroppsstyrka har hållt emot bra, minimala ökningar tyngdlyftning och förstås fina ökningar på de ovana övningarna.

Jag skulle kunna gå tillbaka till upplägget pre-Fredrik, men istället testar jag nånting nytt.
Samt tre dagar Blackbox, ska ge Rockyjogg en
chans även om logistiken är hemsk.

Jag räknar med att hinna med push och pull på samma pass, värmer upp dem parallellt, maxar pushen inom en kvart, sen pullet inom ytterligare fem minuter.

Max Effort-metoden dikterar tre reps sammanlagt på 90%+. Jag testar om jag kan komma undan med att bygga upp till en fyra. Det blir kanske snarare 88-89%, men spar mycket tid.

Nyckeln här är fredagspasset, försöka forcera upp knäböjen, i olika varianter. De andra är mest indikatorer.

7 kommentarer:

David Englund sa...

Push och pull är ju annars väldigt tacksamt att alternera set för set också. Alternativt pull och böj, horiontal press och clean/marklyft

Jocke sa...

Pullups jämna minuter, HSPU udda, upprepa i upp till 20 min, körde jag redan för 16-17 år sen, mkt bra.

Hade svårt hitta nån bra övning att kombinera med mark & böj.

"Tyvärr" ska jag snart iväg en vecka, så det blir ytterligare störningar i ett krackelerande program. Jag vet inte om jag gled ifrån ett fungerande program i början av februari, bara har haft lite otur, eller om upplägget var dödsdömt och bara fungerade pga nyhetens behag.

Bear sa...

Antar att du fortfarande är ute efter träningsmax och submax från all time-bästa snarare än att öka. En klok person - du - sa en gång att om man är runt 90% av sitt all time bästa så ska man vara glad...men kanske ok om man inte är glad jämnt, haha :D

Jocke sa...

Om jag ändå låg på 90%+ ... :)

Men det kommer. Kanske.
Någon slags progression + kontinuitet över tillräckligt lång tid = 100%+

Bear sa...

Alltså jag sa (kanske inte du iofs) RUNT 90%, det kan ju betyda lite under också.

Det nya tränings-kontinuumet:

Nybörjare --> All time bästa --> Runt 90% --> Progression 100%+ ---> Tills...RIP ;D

Jag har fö gjort ett nytt inlägg, du vet väl att din blogglista kan få en uppdatering när ett inlägg görs? Det är så jag håller reda på dig :D

Bear sa...

Men fattar inte varför man inte kan få en notifikation på när det kommer kommentarer, så det måste jag ju faktiskt gå in och kolla igen...jaja :)

Jocke sa...

Du har förstås rätt.
Bara girighet från mig.
90% blir gärna lite drygt.
På en dålig dag.
Utan att ta i max.

Just nu 94% chins, 93% böj, 92% bänk och mark. Övrigt, och särskilt tyngdlyftning under 90, återrapporterar om drygt 3w när jag kört första varvet.

95% betraktar jag som i princip max för en allroundare. Den dagen man gjorde 100% var man i sitt livs form i given övning och allt stämde.

Jag har marklyft 240 EN gång, 235 EN gång, 232½ två eller tre, 230 några gånger. Att jag flera gånger senaste åren varit uppe på 228-ekvivalenter (95%) är bra jäkla bra. (Det är förstås enklare att göra en bra ekvivalent än ett bra RM)