lördag 19 maj 2018

Harder than you think

I veckan tre dagar kräksjukevabb och en dag drygt fem timmar komma hem från jobbet. Om det vore lätt att sköta kost och träning skulle inte alla vara feta och klena.

Ok, konjugerad periodisering får det bli. Orkar inte med att gå all in med W4CB så börjar med en minimalistisk variant och bygger på vid behov.

  • Dynamic Lower
  • Max Effort Upper Pull, Repeated Effort Upper Push
  • Max Effort Lower
  • Max Effort Upper Push, Repeated Effort Upper Pull


Roterar dessa fyra pass över tre dagar i veckan. Lägger på en löpning/swimrun och så mycket crossfit/rocky jag inte hinner med.

Dynamic Lower
Overhead Squats 3x8x20
Power Snatch 4x6x35
Box Jumps Stop-At-Bottom 3x5x90
Box Squats 35cm reverse green bands 8x3x122½ på minuten
Rolling Thunder +60 Hö, +62½ Vä

onsdag 16 maj 2018

Be a donald trump or be an anarchist ...

Nästan ett år sen senast.

Jag tror kanske sjukdomen inte direkt sänkte min prestation, men sviterna lär ha gett avtryck.

Bänkpress 2-sek 33x50
Greppkloss analog 50/49
Greppkloss digital 62.1/59.7
Stående längd 229cm, men kändes mycket längre
Knäböj 3-sek 23x70
Brutalbänk u paus 23
Press 3-sek 16x30, denna gång ffg kontakt mot bröstet
C2 500m 1:38.2, paceade mot 1:38.1 ...
Löpband 1.61km 6:20

90 poäng. PR är 95, men det har varit lite foxtrot på grenarna. Samma övergripande svagheter som senaste åren.
Tyvärr missar jag Gogol Bordello imorgon pga vabb * 3. Jäkligt bra senast ... 2012 eller vaddetva.

torsdag 10 maj 2018

Tarzanity in Twenty Minutes läggs på hyllan

Inte i sopsäcken, på hyllan. Några dagar från att ha hållt passlängd till max 20 minuter i ett halvår. Tre längre pass med Fredrik och två löpningar, samt nån irrelevant minut här och var.

På det stora hela har T20 levererat, men min form från start var för dålig och förbättrades just inte efter första månaderna. Kanske hade situationen sett annorlunda ut om inte senaste tre månaderna hackats sönder av förkylningar.

T20 är nog ett riktigt bra sätt att hålla hälsa och behålla prestation. Men nu är jag girig ... kanske kommer jag på andra tankar när jag är frisk.

tisdag 8 maj 2018

To have or to Have Not

Förkyld, men känt mig frisk några dagar men hade i vart fall inte tid att träna i helgen. inte innan 22, vilket verkar dumt om man inte är frisk-frisk.

Sjukdomskänsla från första minuten, men väl där bara köra på. Åtminstone inte märkbart sjukare idag.

Lite bättre resultat, men kanske mest bara för jag hade nåt att gå på 4-1-1, en gren upprepades inte, en ny.

Lite tråkigt med förkylningarna denna vår. Helt förskonad från knutar och värre muskel/sen/ledproblem men två riktiga förkylningar och en snuva på ca 10 veckor ... lutar åt att jag inte tål turboflåsandet "crossfit" orsakar, ens i doser om 1-2 ggr per vecka.

onsdag 2 maj 2018

Black Math

Antag att det tar 10 minuter att värma upp och att denna tid är helt verkningslös.

6x20 min träning i veckan = 6*(20-10) = 60 minuter träning.
3x50 min träning i veckan = 3*(50-10) = 120 minuter träning.

tisdag 1 maj 2018

Tvivel

Extern rotation
ABC-kanadensare, sent 40-tal
Jag har religiöst kört David-stretchen nästan varje pass jag ska använda racket, dvs kanske två gånger i veckan. Kopplat med baseboll på skuldrorna och en specifik rackstretch har det åtminstone akut effekt. Givetvis räknar jag inte med nån permanent effekt givet insatsen.

Expotition
Paddling med döttrarna på Storån, för tusen år sen färdades vikingaskeppen här mellan Östersjön och Uppsala. Nu kan man nätt och jämnt vända en kanot där. I sommar är det nog ett torrt dike.

GPP
Till slut (okt/nov-17) hade jag inte bara insett, utan även bestämt mig för att agera på, att all form av GPP utöver styrkelyft + chins + swimrun förfallit. Jag inbillade mig det skulle gå ganska enkelt att få allt i fas, ungefär såhär:
En bra plan: bygg GPP, tappa kanske lite på favoritindikatorerna under tiden, men det fixas lätt till senare.

Det har gått såhär hittills:
Det kommer inte vara en bra nivå om de där linjerna konvergerar. Problemet är att underkroppsstyrkan eroderar, överkroppen är fast på en otillfredställande nivå.
Kommer bumpa upp fredagspassen till runt halvtimmen. Löser inte det där problemet kommer jag åtminstone varje vecka få ett kvitto på hur underkroppen rör sig.